Omdat ook tieners met kenmerken van hoogbegaafdheid niet alles alleen kunnen… 


Inventarisatie, 1 op 1 coaching & advies

Voor scholieren vanaf de brugklas

Voelt je puber zich dom en waardeloos? Terwijl jullie toch echt weten dat hij genoeg potentie zou moeten hebben. Werkt het alleen maar tegen je en wordt school echt een opgave, met die saaie lessen, trage leraren en ellenlange herhalingen? En lukt het regelmatig niet om nog goed te presteren? Dan is het echt hoog tijd om aan de bel te trekken.


 Hoe overleef je de middelbare school als je hoogbegaafd bent?  


Het gekke is, wat bijna niemand zich realiseert, dat hoogbegaafde kinderen wel vaker ineens vastlopen in het middelbare onderwijs. Als ik het uitleg, is het ook zo logisch. Maar tot die tijd gaat het alleen maar bergaf. Verliezen ze alle motivatie. Gelooft geen leraar meer dat jouw kind zijn best doet. En is het thuis ook niet meer echt gezellig. Hoezo hoogbegaafd en intelligent? 


null

En toch…

En toch voel je als ouder hoe het zit. En geloof je niet dat je kind ineens gemiddeld is geworden. Dat zou zij wel willen trouwens! Pubermeiden kiezen sneller voor vriendschap in plaats van uit te willen blinken. Ze willen niets liever dan net als hun vrienden zijn. Extra slim staat niet op hun wensenlijstje.

Maar… je kind presteert toch echt een stuk onder diens niveau. Geen wonder als hij of zij op het dooie gemakje, moeiteloos en zonder enige drempel of inspanning, door de basisschool is gerold. 

Kinderen die nooit hebben hoeven leren om iets te onthouden, die alles direct kunnen doorzien en onthouden, die missen wat. Ze kunnen niet leren. Hebben geen geduld. Zijn niet gewend om door te zetten of zich te concentreren op ‘saaie’ taken.


  • En dus wil het niet met die rijtjes voegwoorden voor Duits. 
  • Is wiskunde niet moeilijk, maar halen ze er wel dikke onvoldoendes.
  • Vinden ze Nederlands één grote kwelling, terwijl ze vroeger zoveel boeken verslonden in al die kwartiertjes ‘ga maar even wat voor jezelf doen.’

En als je daar dan als puber achter komt…
Als iedereen denkt en verwacht dat je beter kan.
Als je je toch al ‘anders’ en zo’n buitenstaander voelt….

Dan is het niet zo gek dat je even afhaakt, of wat langer als niemand ingreep. Ik help graag om dat leven weer op de rit te krijgen. Vol leuke uitdagingen. Meer tijd voor sport en vrienden. Geen gezeur meer over school.


Kortom: ik kan jullie helpen!

1 op 1 coaching

In 1 op 1 coaching spreken we af bij mij of bij jou op school. Of een andere rustige plek. Je bent oud genoeg om zelf in te schatten of je dit wilt, dus ik richt je even tot jou:

Ik help je om slim en succesvol te leren. We gaan onder andere praktisch aan de slag met je huiswerk, zodat je geen tijd verspilt. Je leert organiseren, plannen, doorzien wat school van je wil horen en zien. Wat doe je als eerste, Hoe kom je aan het werk als je eigenlijk geen zin hebt, hoe leer je doorzetten, waar kun je bijsturen en hoe behoud je de focus waardoor je lekker snel (maar ook goed) werk aflevert?

Resultaat

Je wordt sterker, zelfbewuster, handiger. Je weet waarom je hoofd op een bepaalde manier reageert, maar wat ook je valkuilen zijn. Hierdoor kun je begrip hebben voor jezelf en ook weer voor anderen. Officieel heet het psycho-educatie. Ik vind dat het erom gaat dat jij weer lekker in je vel komt te zitten en dat je presteert op je eigen niveau. En daarvoor ga ik je niet betuttelen, maar gaan we gewoon lekker aan de gang. Tussendoor is er ruimte voor een goed gesprek, als je daar behoefte aan hebt. Lekker hoor, even praten met iemand anders dan je ouders of eeuwige leraren.

Actie vereist

Klinkt dit logisch? Omdat er niks aan de hand is en toch iets op te lossen? En omdat je uit deze negatieve spiraal wilt? Laten we school, je ouders en jezelf bij elkaar zetten om te kijken wat mogelijk is. Het kan ook buiten school om, maar mét is vaak fijner.

Je zult zien, het leven is nou eenmaal een stuk gemakkelijk mét dat diploma, en het zelfinzicht en al die bewustwording krijg je er alvast gratis bij!

Nog even voor de ouders: 




Wanneer moet je aan de bel trekken?


  • Als je kind steevast in paniek schiet als ze een 9,2 haalt en geen 10 na al dat harde leren.

  • Als je tiener steeds meer tijd besteedt aan huiswerk en de cijfers kelderen, terwijl het op de lagere school met gemak afging.

  • Als er over afstromen wordt gesproken en je kind duidelijk niet meer happy is.

  • Als je vermoedt dat je kind onderpresteert, terwijl hij of zij altijd heeft genoten van het leren van nieuwe dingen. Maar hoe moet hij of zij dat nu aanpakken?

  • Als de balans tussen privé en school volledig weg is.

Gun jezelf duidelijkheid en rust. Geef je tiener die kans op vertrouwen en de steun, en laat het onderwijsteam inspireren door mijn kennis en kunde op dit vlak. Er zijn vaak zoveel meer opties. De beste oplossingen liggen zo dicht bij je, dat je ze niet eens ziet. 

1 op 1 HB op het voortgezet onderwijs

6 sessies

  • Inventarisatie

  • Coaching 1 op 1, zes sessies met tips en handvatten om succesvol te leren, om te gaan met druk, prikkels, onzekerheid en eigenheid. Bij deze 1 op 1 coaching is het kind in principe alleen met mij, maar kan in overleg ook de ouder aanwezig zijn.

  • Plan van aanpak en overleg ouders en eventueel met de mentor.

"Ik sta sterker" op het voortgezet onderwijs

5 keukentafel-sessies

  • In groepsverband, minimaal  4 en maximaal 7 pubers.

  • In 5 sessies van 1,5 uur leer ik je hoe je om kunt gaan met jouw manier van leren, faalangst & motivatie, plannen & organiseren, concentratie en hoe je de lesstof kunt onthouden. 

  • Lekker praktisch aan de slag. 

  • Start: eind september/begin oktober 2023 (Dit gaat in overleg).

  • Inclusief werkboek.

Lees hier "wat anderen vinden". Je bent namelijk niet de eerste en je zult ook niet de laatste zijn die vastloopt, juist vanwege je hoogbegaafdheid.

...."Onze dochter heeft van Linda alle handvaten gehad om zelf door te groeien.

Ze is in het jaar dat Linda haar en ons ondersteunde gegroeid van een onzeker, ongelukkige leerling, naar een zelfverzekerde dame, die straks met mooie cijfers naar havo 4 gaat. Ze heeft haar eigen leerroute vastgesteld en weet wat ze wil.

Zonder de hulp van Linda van het HB-lab, was ze uiteindelijk thuis komen te zitten en depressief geraakt.


Als ouder ken je jouw eigen kind. Twijfel daar nooit aan, al zegt school anders. Veel scholen doen hun best om meer of hoogbegaafde leerlingen te helpen, maar kijken alleen naar de cijfers en niet naar wat ze echt nodig hebben.

Bij het HB-lab hebben ze alle kennis daarover in huis en helpen ze ouders en kind."


MARIANNE

Oja, nog even over mij, dan hoef  je die hele website niet door…. 🙂

Ik heet dus Linda van Veen. Ik woon in Garijp, ben getrouwd en heb zelf drie dochters van 12, 9 en 4 jaar. Ik heb zelf jaren voor de klas gestaan, zowel op de lagere school als op de middelbare school waar ik als wiskunde-docent werkte. Ik vind het heerlijk om te wandelen, ben gek op boeken en zie wekelijks af tijdens bootcamp. Jij vindt me waarschijnlijk saai, maar klanten van mij (ook scholieren) vinden het fijn dat ik rustig ben, dat ze me kunnen vertrouwen en dat ik niet onnodig klets of betuttel. We gaan gewoon lekker aan de slag.